Sprawdź, czy Twoja strona jest przygotowana do pozycjonowania w Google

Z pewnością niejeden właściciel firmy, dla której Internet jest jednym ze źródeł pozyskiwania klientów życzyłby sobie, aby firmowa strona internetowa pozwalała w łatwy sposób odnaleźć się w wyszukiwarce. Sprawa jest oczywista. Z Internetu niemal każdego dnia korzysta kilkanaście milionów Polaków, a wyszukiwarki są jednym z podstawowych kanałów, które dostarczają nam informacje. Pojawianie się strony internetowej w wynikach wyszukiwania na określone zapytanie internauty nazywamy pozycjonowaniem organicznym, a sam fakt, że strona jest widoczna świadczy o tym, że spełnia choć minimalne kryteria jakości narzucone przez wyszukiwarkę.

Co jednak zrobić, gdy firmowa strona www nie pojawia się w wynikach wyszukiwarki nawet na najbardziej oczywiste słowa kluczowe?

Taki stan oznacza, że roboty indeksujące strony nie zauważyły dotychczas naszej strony firmowej. Nie da się zatem odnaleźć jej wpisując hasła, na które strony firm konkurencyjnych są już widoczne w wynikach wyszukiwania. Przyczyn tego stanu może być kilka i możemy podzielić je na dwie zasadnicze grupy: przyczyny wewnętrzne (te które istnieją wewnątrz strony internetowej oraz zewnętrzne (które istnieją poza stroną www). W tym artykule skupimy się na kilku istotnych przyczynach wewnętrznych oraz jednej zewnętrznej, przedstawimy także narzędzia, które pomagają zdiagnozować problem.

1. Sprawdź metadane Twojej strony www

Metadane to informacje, z których część nie jest widoczna dla osoby przeglądającej stronę www, widzą je jednak roboty indeksujące treści i na ich podstawie kategoryzują zawartość strony oraz oceniają, czy jest warta, aby pokazywać ją w wynikach wyszukiwania. Należą do nich: Title, Decription i Meta Keywords. Szczegółowy ich opis znajdziecie w artykule dotyczącym optymalizacji stron internetowych.
Do sprawdzenia, czy firmowa strona www posiada uzupełnione powyższe elementy możemy skorzystać z wygodnej wtyczki: SEO META in 1 click. Wtyczkę instalujemy w naszej przeglądarce internetowej. Po wyświetleniu strony w przeglądarce uruchamiamy zainstalowaną wtyczkę klikając w czerwoną literkę „S” w górnym – prawym rogu ekranu.
Uruchomiona wtyczka pokazuje to, co widz robot indeksujący, gdy pojawi się na naszej stronie.
Do analizy metadanych służy pierwsza zakłada o nazwie „Summary” . W tym miejscu dowiemy się ,czy wspomniane wyżej elementy (tj. Title, Description, Keywords) są uzupełnione. Jeśli parametrów brakuje, (komunikat o braku pojawia się w kolorze czerwonym) oznacza to, że warto zająć się ich uzupełnieniem. Takie działanie (wykonane w sposób prawidłowy) z pewnością przyczyni się do poprawy widoczności strony. W opisywanej zakładce wtyczki ocenimy także, czy elementy uzupełnione są w sposób prawidłowy. Paiętajmy, wtyczka nie ocenia merytorycznej zawartości, sprawdza tylko liczbę wprowadzonych znaków. Jej przekroczenie także jest sygnalizowane.

2. Treść strony – jak długie są artykuły opisujące ofertę

Zbyt mała ilość treści na stronie internetowej może być przyczyną braku widoczności witryny w wyszukiwarce Google. Wszak głównym „pokarmem” robota Google jest treść. Jeśli oferta strony internetowej jest opisana w sposób bardzo skąpy, a wszystkie elementy oferty opisane są w jednej zakładce, to robot może uznać tę stronę jako niewartościową i nie zindeksuje jej.
Jaką liczbę znaków powinna mieć dobrze przygotowane oferta na stronie www? Przyjmujemy, że nie powinna być krótsza niż 1000 zzs (znaków ze spacjami). Jeśli firma świadczy klika rodzajów usług, to dobrze każdą nich opisać w osobnej zakładce jako osobny artykuł. Wypisanie wszystkich świadczonych przez firmę usług po myślniku na jednej podstronie to za mało, aby zdobyć popularność w sieci.
Sprawdzenie, jak długi jest artykuł opisujący ofertę nie jest skomplikowane. Wystarczy skopiować treść strony i umieścić ją w edytorze treści, który policzy znaki.

3. Sprawdzenie nagłówków

Dobrze przygotowane treść oferty, to nie wszystko. Ważne jest też, aby umieszczony na stronie internetowej tekst był poprawnie sformatowany, czyli łatwy do odczytania dla robotów Google. Do tego służą nagłówki: H1,H2, H3 oraz pozostałe. W nagłówkach zawsze powinna być umieszczona najważniejsza treść oferty przygotowana pod zapytań do wyszukiwarki. Np. Elektryk samochodowy w Bełchatowie w nagłówku strony www opisującym swoją profesję może umieścić „Elektryk samochodowy Bełchatów”. Nagłówki zatem nie mogą być przypadkowe (a często takie są). Jak sprawdzić, czy są prawidłowe? Wspominania wcześniej wtyczka SEO in 1 Click oferuje taką możliwość. W zakładce ”Headers” podejrzymy wszystkie nagłówki przeglądanej strony oraz zawartą w nich treść.

4. Mapa witryny

Mapa strony lub mapa witryny to lista adresów url naszej strony internetowej, którymi chcemy się pochwalić. Jeśli nie jesteśmy pewni czy strona internetowa ją posiada wystarczy po adresie domeny wpisać fragment /sitemap.xml. Jeśli mapa tam się znajduje, to zobaczymy ją w przeglądarce. Co zrobić jeśli jej nie posiadamy? Możemy ją wygenerować dla strony www, korzystając z generatorów online np.: XML-sitemaps.com Wygenerowaną mapę trzeba umieścić w głównym katalogu strony internetowej oraz dodać do firmowego konta Gogole Search Console. To kolejny istotny element, który pozwoli zindeksować stronę i przyczyni się do lepszej jej widoczności w wyszukiwarce Google. Jeśli strona nie jst połączone z Google Search Console, warto to szybko naprawić.

5. Linkowanie zewnętrzne.

Linki, czyli odnośniki prowadzące do witryny internetowej to główny czynnik zewnętrzny, który może wpływać na pozycję strony internetowej w wyszukiwarce. Krótko: jeśli do naszej strony kieruje wiele odnośników z innych witryn, dla robotów oznacza to, że jest ona stroną wartościową i warto pokazywać ją wyżej w wynikach. Liczbę odnośników raz ich jakość możemy sprawdzić między innymi przy pomocy narzędzia Ahrefs i jego funkcji „baclink checker” Oczywiście ogromne znaczenie ma też jakość linkujących stron. Nie ma więc sensu pozyskiwać linków z niepewnego żródła.

Wszystkie wymienione wyżej elementy wpływają na widoczność strony w wyszukiwarce. Jeśli chcemy być w niej widoczni, to nie należy ich bagatelizować. Należy jednak dodać, że „obecność” w wyszukiwarce a wysoka pozycja w niej to nie jest to samo. Pozycjonowanie i optymalizacja strony jest często procesem długim i złożonym. Warto zatem powierzyć go kompetentnej osobie lub firmie.


Chcesz aby Twoja strona internetowa była lepiej widoczna w Google? Pomożemy Ci w tym. Skontaktuj się z nami.

Blog - Najnowsze wpisy:

Zadaj te 4 pytania zanim wybierzesz wykonawcę Twojej...

Zadaj te 4 pytania zanim wybierzesz wykonawcę Twojej strony www Postanawiasz, że chcesz mieć własna stronę firmową....

Sprawdź, czy Twoja strona jest przygotowana do...

Sprawdź, czy Twoja strona jest przygotowana do pozycjonowania w Google Z pewnością niejeden właściciel firmy, dla...

Jak bezpiecznie udostępnić agencji lub specjaliście...

Jak bezpiecznie udostępnić agencji lub specjaliście dostęp do Twoich usług Google? - instrukcja. W tym artykule...